بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Berpegang kamu kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah.

Saturday, December 5, 2015

Tip Mendidik Anak Menjadi Soleh dan Solehah



Setiap ibu bapa pasti ingin memiliki anak-anak yang soleh dan solehah. Anak adalah anugerah dan amanah Allah SWT. Mereka ibarat kain putih yang suci dan bersih. Ibu bapalah yang berperanan untuk mencorakkan agar ia kelihatan cantik dan di pandang indah.


Pembentukkan akhlak yang elok dan indah itu adalah menjadi tanggungjawab yang perlu dipikul dengan amanah oleh ibu bapa berlandaskan syariat Islam sejak dari dalam perut lagi.


Namun tidak dinafikan kalau zaman sekarang ini yang penuh dengan cabaran, ada anak-anak yang nakal, keras hati serta agresif. Allah pasti menurunkan ujian kepada hambaNya mengikut kemampuannya, jadi sebagai seorang hamba kita perlu redha dengan ketentuan Allah dan bijak menangani cabaran ini.


Sebagai ibu bapa pasti tidak mahu anak-anaknya terus membesar dengan akhlak yang tidak baik. Jadi kita sebagai ibu bapa perlulah membentuk akhlak yang lebih baik. 


Di antara tip yang boleh dilakukan untuk mendidik anak menjadi soleh dan solehah:

1.   Wujudkan suasana Islamik melalui pergaulan dan pendidikan.

Salah satu faktor terpenting untuk mendidik anak-anak menjadi anak yang soleh dan solehah adalah dengan memberikan pendidikan Islam sejak dari kecil lagi, pendidikan Islam dapat membentuk akhlak yang lebih baik dan berwawasan Islam. Bagi cara ini ibu bapa boleh mula mendedahkan cara kehidupan Islam dan sunnah sejak mereka masih kecil lagi. Insya Allah, segala pertuturan dan akhlak mereka akan lebih sopan.


2.   Biasakan membangunkan anak-anak pada waktu Subuh.

Seseorang yang bangun di waktu subuh merupakan orang-orang yang serupa dengan orang yang rajin dan taat agama, walaupun orang dewasa sahaja masih belum tentu untuk bangun wktu subuh secara rutin. Maka itu, membangunkan anak-anak pada waktu subuh merupakan hal yang sangat digalakkan untuk ibu-ibu lakukan agar anak-anak terbiasa melakukan kegiatan ini sejak kecil lagi. Selepas itu suruhlah anak-anak mengerjakan solat Subuh, lama kelamaan mereka akan terbiasa dengan aktiviti-aktiviti yang sering mereka lakukan.


3.   Berikan Contoh yang baik.

Biasanya orang tua hanya akan memerintah anak-anaknya untuk menjadi anak yang baik, rajin solat, rajin mengaji dan sebagainya, namun demikian hal-hal ini perlu jugak dilakukan oleh ibu bapa agar dapat menjadi panduan kepada mereka. Ibu bapa adalah contoh yang terbaik untuk anak-anak. Jadi apabila kita berkehendak untuk anak-anak menjadi anak yang soleh dan solehah, kita perlu memberi teladan pada mereka. Jangan salahkan anak-anak jika mereka tidak menjadi seperti apa yang kita harapkan bila kita sebagai orang tuanya tidak memberikan contoh yang terbaik.


4.   Pelancongan Islamik.

usah sering membawa anak-anak di Shopping Mall atau tempat-tempat yang boleh terdedah dengan perkara-perkara yang kurang elok. Sekali sekala bawalah mereka di masjid-masjid, majlis-majlis berunsurkan islamik dan sebagainya yang mana dapat mendedahkan cara-cara hidup orang islam.


5.   Memberitahu batas-batas aurat sejak kecil.

Kebiasaannya ibu bapa akan memakai pakaian pada anak-anak mengikut perkembangan zaman dan fesyen. Pakaikan pakaian yang menutup aurat dengan sempurna sejak kecil lagi bagi membiasakan mereka apabila sudak meningkat besar. Sebaik-baiknya jelaskan pada mereka kepentingan menutup aurat dan juga dosa-dosa apabila tidak menutup aurat dengan sempurna. Insya Allah, niat yang baik Allah akan permudahkan.


6.   Ajarkan pada mereka mengenai solat sejak kecil.

Walaupun hakikat anak-anak masih tidak memahami sepenuhnya kepada perlu solat tetapi bila kita solat depan mata mereka, mereka dengan sendirinya akan melakukan perkara yang sama seperti orang dewasa lakukan. Adakalanya anak-anak yang mula terbiasa akan mengajak kita solat apabila tiba masanya.


7. Elakkan mendengarkan perkara-perkara yang tidak memberi manfaat.

Pada era sekarang ini, pelbagai jenis muzik yang ada. Sebagai ibu bapa, kita perlu dedahkan pada mereka jenis-jenis lagu yang memberi manfaat kepada mereka. Ada lebih baik, anak-anak didedahkan dengan lagu-lagu yang berkonsepkan islamik dan berbentuk nasihat. 


8.   Perhatikan tontonan TV anak-anak.

Perhatikan apa yang di tonton anak-anak di rumah. Walaupun ianya berbentuk kartun kerana anak-anak mudah mengikut apa yang diperlihatkan. Ada juga cerita kartun yang tidak memberi manfaat anak-anak. Apatah lagi cerita-cerita yang tidak sepatutnya di pertonton kepada anak-anak seperti filem cinta, seram ataupun berunsurkan keganasan.


9.   Ciptakan suasana keluarga yang harmoni.

Berikan anak sebuah kehangatan dan ketenteraman dalam sebuah keluarga. Jika ibu dan ayah ada perselisihan faham, seeloknya dielakkan perbincangan di hadapan anak-anak. Keluarga yang baik akan membentuk peribadi anak yang baik juga. Keluarga yang baik adalah faktor utama yang akan menjadi ikutan anak-anak.


Sumber : http://bunda-lita.blogspot.my/2014/05/cara-mendidik-anak-agar-soleh-dan-soleha.html

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.