بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Berpegang kamu kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah.

Thursday, June 27, 2013

Kelapangan hati


Nabi Musa berdoa dengan berkata:
"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku (25)
"Dan mudahkanlah bagiku, tugasku (26)
"Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku (27)
"Supaya mereka faham perkataanku (28)


Ini adalah doa yang penuh berkah, rahmat dan ubat kesembuhan kerana di dalam doa ini terdapat rasa khusyuk dan merendahkan diri di hadapan Allah, firman Allah SWT:


Maksudnya:
Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersam-sama Allah? Amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu)


Ayat ini adalah perkataan Allah kepada Musa a.s sebagai satu contoh kepada orang-orang yang bertawajuh kepada Allah agar jiwa mereka dihilangkan daripada rasa sedih, dipenuhi kelapangan dan hikmah serta sabar menghadapi cabaran.


Allah SWT telah berkata-kata kepada Nabi Musa a.s di bukit Thur Sina dan kemudian menjadikannya sebagai seorang Nabi yang diperintahkan untuk membawa risalah Allah dan menyampaikan kepada Fir'aun serta pengikut-pengikutnya yang sesat.


Nabi Musa a.s memohon kepada Allah untuk dipermudahkan, maka beliau berdoa kepada Allah untuk dilapangkan hatinya dan dilembutkan serta penuh kasih sayang apabila menghadapi musuh-musuhnya. 


Insya Allah, bila kita berserah segala urusan dan jiwa kita pada Allah, Allah akan beri petujuk kepada kita. Insya Allah.

Syila Rapal

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.