بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Berpegang kamu kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah.

Tuesday, June 25, 2013

Ujian Itu Hadiah Dari Allah Pada HambaNya


Hari terus berganti hari. Kehidupan manusia penuh dengan warna warni yang terus berjalan pantas seiring dengan masa yang pantas berlalu. Dicelah-celah liku onak dan ranjau yang perlu dijalani dan diterusi tanpa disedari atau tidak, manusia sebenarnya telahpun menempuh pelbagai dugaan dan ujian kehidupan. Ujian-ujian yang diberikan oleh Allah dalam pelbagai bentuk dan rupa mengikut tahap-tahap kemampuaan hambaNya.

A286

"Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya.... (Al - Baqarah: 286)


Allah telah menyatakan dengan jelas dalam Al-Quran. Dia tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. Allah lebih mengetahui yang kita kuat menghadapi setiap ujian yang diberikanNya kepada kita. Allah menguji seseorang bukan kerana Dia benci pada kita tetapi percayalah yang Allah menguji kita kerana Allah sangat sayang dan kasih kepada hambaNya. Sebagai hambaNya adakah kita mampu laluinya dan bersabar?


"Kenapa aku diuji?"


"Terlalu berat apa yang aku lalui ini, aku tak mampu nak hadapinya"


Inilah kebanyakkan perkataan yang keluar atau dilintas difikiran kita disaat dihimpit dengan sedikit ujian. Kadangkala tanpa kita sedar kita meluahkan perasaan kesal padaNya.


Hakikatnya kita terlepas pandang di saat kita diuji, ramai lagi manusia diluar sana yang diuji dan adakalanya dihimpit kesusahan. Ada yang hidup miskin dalam kelaparan. Tidak kurang jugak yang diuji dengan kehilangan orang tersayang. Dan pelbagai ujian lagi yang perlu dilalui setiap yang bergelar hambaNya.


Tetapi, apabila kita bermuhasabah dan fikir secara tenang, sebenarnya dengan ujian yang diberikan kita adalah hamba yang beruntung. Ujian adalah untuk hamba-hambaNya yang terpilih sahaja. Hamba yang disayangi dan dikasihiNya. Ujian juga merupakan pertolongan Allah kepada hambaNya.


Mari kita renung kembali, setiap ujian yang diberikan pada kita mampu membuat kita tersedar dari mimpi yang panjang kerana kita manusia mudah lupa, alpa dan lalai. Ujian mampu membangkitkan manusia yang kealpaan dan kelalaian. Tetapi, saat ujian itu tiba mampukah manusia itu bersyukur memandangkan ujian itu sebagai hadiah pemberian Allah? 


Justeru itu, marilah kita sama-sama bermuhasabah dan menilai kembali segala prasangka buruk yang mungkin bermain di fikiran kita saat diuji. Inilah saatnya kita semua merubah fikiran dan pandanglah ujian yang sedang atau yang perlu kita hadapi itu adalah sebuah hadiah dari Allah dan bukan lagi satu bebanan. Apabila kita sedari hakikat ini, kita akan menjadi seorang hamba yang sentiasa bersyukur dengan Hadiah Pemberiaan Dari ALLAH. Hadiah yang tiada nilainya. Bersyukur dan berbahagialah dengan Hadiah itu.




Syila Rapal

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.