بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Berpegang kamu kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah.

Friday, June 21, 2013

Khasiat Daun Saderi


Daun saderi mempunyai kandungan vitamin A yang sangat tinggi dan batang saderi adalah sumber terbaik bagi vitamin B1, B2, B6 dan vitamin C dan kaya kalium, asid folik, magnesium, besi, fosforus, natrium dan asid amino.


Saderi sentiasa dikaitkan dengan menurunkan tekanan darah. Apabila digabungkan dengan jus yang lain (buah dan sebagainya), ia menyediakan formula berbeza yang membantu antara satu sama lain. 


Berdasarkan kajian yang telah dijalankan, saderi mungkin berkesan dalam memerangi kanser. Terdapat beberapa khasiat jus saderi:


Keasidan : Mineral penting yang terdapat dalam jus saderi ini adalah ianya berkesan untuk mengimbangi pH darah dalam badan dan meneutralkan keasidan.


Atlet : Jus saderi bertindak sebagai tonik sempurna selepas senaman kerana ia menggantikan kehilangan elektrolit dan rehydrates badan yang kaya dengan mineral kanser. Saderi mengandungi sekurang-kurangnya lapan keluarga sebatian anti kanser. Antaranya ialah acetylenics yang dapat menghentikan pertumbuhan sel-sel tumor. Asid fenolik pula dalam menghalang tindakan prostaglamdim yang menggalakkan pertumbuhan sel-sel tumor. Manakala coumarins pula dapat membantu menghalang radikal bebas daripada kerosakkan sel-sel.


Kolestrol : Jus Saderi juga terbukti berkesan untuk merendahkan kadar kolesterol. Kanser kolon dan perut. Coumarins fitokimia menghalang pembentukan dan pertumbuhan kanser kolon dan perut.


Sembelit : Kesan julup semulajadi saderi dapat membantu untuk melegakan sembelit. Ia juga membantu untuk merehatkan saraf yang telah bekerja terlalu keras oleh julap buatan manusia.


Penyejukan : Semasa cuaca kering dan panas, minum segelas jus saderi dua atau tiga kali sehari, antara waktu makan. Ia membantu untuk menormalkan suhu badan.

Diuretik : Kalium dan natrium dalam jus saderi membantu untuk mengawal bendalir badan dan merangsang pengeluaran air kencing, menjadikannya bantuan penting untuk membersihkan cecair badan yang berlebihan.


Keradangan : Polyacetylene dalam saderi merupakan 'relief' yang menakjubkan untuk semua keradangan seperti artritis reumatoid, osteoartritis, gout asma dan bronkitis.

Fungsi buah pinggaang : Saderi menggalakkan fungsi buah pinggang yang sihat dan normal dengan membantu penyingkiran toksin daripada badan. Dalam menghapuskan toksin dan juga menghalang pembentukan batu karang. 


Tekanan darah yang lebih rendah : Dengan meminum jus saderi setiap hari selama seminggu, ia dapat membantu merendahkan tekanan darah. Sebatian A dipanggil phtalides membantu merehat otot di sekeliling arteri, mengembangkan saluran dan membenarkan darah mengalir biasanya.


Sistem Saraf : Mineral organik alkali dalam jus saderi mempunyai kesan menenangkan sistem saraf. 


Penurunan berat badan : Minum jus saderi dengan kerap setiap hari dan ia membantu membendung keinginan anda untuk gula-gula dan juga makan dengan banyak. 


So, banyak kan khasiat daun saderi ini. Mari kita amalkan minum jus saderi. Nak lagi berkhasiat, buat sendiri ye.


Syila Rapal

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.