بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Berpegang kamu kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah.

Sunday, June 30, 2013

Sayangi Jantung Kita




Jantung Organ Yang paling Penting


Salah satu organ yang menghidupkan manusia ialah jantung. Jantung sangat berharga dan disebabkan itulah ia diletakkan di tempat yang paling selamat dan kuat. Ia berfungsi tanpa henti. Degupan jantung mempunyai irama yang indah.


Bekerja Tanpa Henti


Peredaran darah di dalam salur arteri dan vena tidak bercampur antara satu sama lain. Jantung kita yang tidak berhenti berdegup jelas menunjukkan kekuasaan Allah SWT.


Allah SWT mencipta otak manusia daripada daging, lalu ia berfungsi menyelesaikan masalah. Allah SWT mencipta mata daripada daging, lalu ia digunakan untuk melihat. Allah SWT menciptakan lidah daripada daging, lalu ia berfungsi untuk merasa. Allah SWT menciptakan telinga daripada daging untuk memberi kita mendengar. Pada masa yang sama, Allah SWT menciptakan jantung daripada daging jugak untuk memberikannya banyak keupayaan.


Pengepam Darah


Salah satu organ badan yang penting ialah jantung. Peredaran darah di dalam 100 trillion sel di dalam badan dipam oleh jantung. Jantung menghantar darah ke paru-paru melalui vena. Ia kemudian mengepam darah untuk dibersihkan oleh paru-paru untuk dihantarkan seluruh tubuh badan. Proses ini berterusan sehingga kita tiada lagi di dunia ini.


Mari kita lihat sebuah mesin. Ia bekerja lapan puluh tahun tanpa henti? Adakah logik ia akan bergerak dengan kelajuan yang sama tanpa henti? Bukankah ia agak mustahil untuk perkara itu terjadi kan. Tetapi jantung kita sangat lain, ia mampu bekerja tanpa henti walaupun ketika kita sedang tidur.


Allah SWT yang menghidupkan jantung dan membuat ia terus berfungsi. Allah SWT melindungi jantung dengan rangka dan otot.


Allah SWT Yang Maha Berkuasa.


Syila Rapal 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.